Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei had slecht nieuws vrijdag. In een brief aan de Tweede Kamer liet ze weten dat de kosten voor een transportnet voor waterstof fors hoger uitvallen, en dat ook warmteleiding WarmtelinQ een financiële tegenvaller kent. Beide berichten komen vanuit de Gasunie. Het transportnet voor waterstof wordt nu ingeschaald als een kostenpost van 3,8 miljard euro. Dat was 1,5 miljard.
De kosten voor WarmtelinQ stijgen door inflatie, krapte op de aannemersmarkt, stijgende kosten voor materialen, complexiteit van de werkzaamheden en langere vergunningsprocedures. De realisatie van het tracé Rijswijk-Leiden (WarmtelinQ+) komt daarmee onder druk te staan. Voor het tracé Rijswijk-Leiden loopt een aanbesteding. Om deze reden kan het kabinet op dit moment geen inzicht geven in de omvang van de financiële
tegenvaller, deelt de minister met de Tweede Kamer. Het kabinet wil meer inzicht in de kostenstijging om het handelsperspectief te bepalen.
WarmtelinQ komt zelf ook met een statement: "Ondanks de hogere kosten van WarmtelinQ, weten we dat het warmtetransportnet zoals WarmtelinQ dat wil aanleggen tussen Rijswijk en Leiden, maatschappelijk gezien het beste betaalbare alternatief is voor verwarming met fossiele brandstoffen is. WarmtelinQ is onontbeerlijk voor een succesvolle warmtetransitie in Zuid-Holland. We hebben alle vertrouwen in de resultaten van onze plannen voor de toekomst van dit gebied, tegen een aannemelijke prijs. En we weten zeker dat we in staat zijn om in samenwerking met andere partijen een duurzaam perspectief voor de provincie Zuid-Holland neer te zetten."