Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe tariefstructuur Eurovignet van kracht per 25 maart 2025

De nieuwe tariefstructuur van het Eurovignet gaat in op 25 maart 2025. De bedoeling was dat de nieuwe tariefstructuur op 1 januari zou ingaan maar Luxemburg, één van deelnemende landen aan het Eurovignetverdrag, was er niet in geslaagd de procedure voor ratificatie en implementatie van de nieuwe tariefstructuur voor 1 november 2024 af te ronden.

De tarieven worden met 1,9% verhoogd. De tarieven van het Eurovignet worden naast EURO-emissieklasse en aantal assen ook gebaseerd op CO2-emissies. Motorrijtuigen worden ingedeeld in vijf CO2-emissieklassen variërend van emissieklasse 1 (dieseltrucks) tot en met emissieklasse 5 (zero emissie). Voor de CO2-emissieklassen 2–5 geldt er een korting. Voor een Euro VI motorrijtuig in CO2-emissieklasse 1 zal het huidige jaartarief van 1.250 euro verhoogd worden naar 1.274 euro. Binnen CO2-emissieklasse 1 vindt nadere differentiatie plaats op basis van de EURO-emissieklasse van het motorrijtuig. Een volledig overzicht van de tarieven is opgenomen in het Protocol (Trb. 2023, 52)

Vijf eerder in het staatsblad 2024 240 gepubliceerde tarieven wijken abusievelijk af van de tarieven zoals deze in het Protocol (Trb. 2023, 52) zijn opgenomen. Het gaat concreet om:

  • Het jaarvignet voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 5 en ten minste vier assen;
  • Het maandtarief voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 1 met een EURO-emissieklasse EURO VI of schoner en ten minste vier assen;
  • Het weektarief voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 5 en ten minste vier assen;
  • Het dagtarief voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 2 en ten minste vier assen;
  • Het dagtarief voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 5 en ten minste vier assen.

De tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Protocol zijn leidend. Bijvoorbeeld het jaartarief voor een Euro VI voertuig met ten minste vier assen en CO2 -emissieklasse 5 wordt 319 euro

Vanaf 25 maart 2025 gaan de nieuwe tarieven gelden, vignetten die voor 25 maart 2025 worden gekocht blijven geldig voor de duur waarvoor ze zijn aangeschaft. Er vinden geen correcties plaats. De eigenschappen van het motorrijtuig en de geldigheidsduur van het nu aanwezige eurovignet bepalen wellicht hoe hierop wordt ingespeeld door de houders van deze motorrijtuigen.

RDW zal via OVI.RDW voor in Nederland geregistreerde motorrijtuigen vermelden in welke CO2-emissieklasse het motorrijtuig valt. Het Ministerie verwacht dat 98% van de motorrijtuigen in 2025 in CO2-emissieklasse 1 valt. Motorrijtuigen die niet voldoen aan de Europese norm worden geplaatst in CO2-emissieklasse 1. Schonere, effectief zuinigere, motorrijtuigen komen in klasse 2–5. Klasse 2 en 3 zijn respectievelijk minimaal 5% en 8% schoner dan de norm, klasse 4 is minimaal 50% schoner en klasse 5 is zero emissie. Voor de schonere klassen 2–5 geldt een korting van het voor CO2-emissieklasse 1 geldende tarief. In paragraaf 7.2 van de memorie van toelichting is uitleg gegeven over de CO2-emissieklasse.

Vrachtwagenheffing
Het Eurovignet is vereist voor motorrijtuigen boven 12 ton. Het vignet komt te vervallen zodra in Nederland de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Dat zal volgens planning medio 2026 plaatsvinden. Motorrijtuigen tussen 3.5–12 ton zijn uitgezonderd van het Eurovignet. Deze uitzondering vervalt in maart 2027, maar dan is in Nederland naar verwachting de vrachtwagenheffing van toepassing. De vrachtwagenheffing voorziet in een kilometerprijs voor alle motorrijtuigen vanaf 3.5 ton. Denemarken heeft aangegeven per 1 januari 2025 te stoppen met het Eurovignet. Nederland, Zweden en Luxemburg zijn dan de enige landen die nog gebruik maken van het Eurovignet.

Bron: TLN

Publicatiedatum: