Tholen - De verkoop van grotere laanbomen op pot liep de afgelopen tijd terug bij tuincentra, blijkt uit onderzoek door Betuwe Plant, leverancier van laanbomen op pot. "We zagen dat de verkoop terugliep en we wilden weten waarom," vertelt René Vissers, Algemeen Directeur van Betuwe Plant. "Uit ons onderzoek blijkt dat er een duidelijke behoefte is aan meer communicatie en structuur op de buitenafdeling in een tuincentrum. Ook merken we dat er te weinig geschoold personeel aanwezig is om klanten goed te informeren. Daardoor wordt de bomenafdeling als onaantrekkelijk en onduidelijk ervaren door consumenten."
Wouter Huibers van Betuwe Plant, hij doet de verkoop naar tuincentra
Oplossing voor consument en tuincentrum
Om deze problemen op te lossen, ontwikkelde Betuwe Plant het O2 Tree concept. "We hebben presentatiestellingen ontworpen die zorgen voor een duidelijke en gestructureerde presentatie van de beschikbare bomen binnen verschillende thema's. Hierdoor kan de klant in een tuincentrum eenvoudiger een keuze maken," legt René uit. "Daarnaast hebben alle bomen labels met QR-codes. Hiermee kan de consument alle benodigde informatie over de boom, zoals verzorging en plantinstructies, direct op zijn of haar telefoon bekijken. En scan je de QR-code in Frankrijk, dan kom je ook op de Franse pagina terecht."
Label met QR-code
Positieve resultaten bij tuincentra
De eerste tuincentra die met het O2 Tree concept werken, zien inmiddels positieve resultaten. "We merken dat de buitenafdeling veel aantrekkelijker wordt voor de consument en dat de omzet stijgt," zegt René. "Doordat de bomen overzichtelijk worden gepresenteerd en gemakkelijker te verzorgen zijn, blijven ze ook langer aantrekkelijk voor de klant. Het visuele aspect blijft erg belangrijk voor de aankoop van een boom."
De presentatiestellingen van O2 Tree
Volgens René is het O2 Tree concept niet bedoeld als vervanging van vakkennis, maar als ondersteuning voor momenten waarop er geen gespecialiseerd personeel aanwezig is. "Zo ontzorgen we de tuincentra én helpen we de consument om een weloverwogen keuze te maken."
Voor meer informatie:
René Vissers
Betuwe Plant
rene@betuweplant.nl
www.betuweplant.nl