Euroveiling viert dit jaar zijn 125-jarig bestaan. Voor AVBS was dat de reden om op een doordeweekse dinsdagmorgen de veiling binnen te wandelen.
Een gezellig gegons op de kopersbanken wordt af en toe onderbroken door de stem van een van de verkopers die de klokken besturen. Het eerste wat Patrick Dieleman van AVBS opvalt in vergelijking met zijn vorige bezoek, een achttal jaar geleden, zijn de volledig digitale schermen, waarop naast de klok, hoeveelheden en verkopersinformatie ook telkens een foto van het geveilde product verschijnt. Operationeel & Facilitair Directeur Raf Moeyersoons legt uit dat iedere teler een foto oplaadt, samen met de andere gegevens van zijn partij. "Dat is essentieel voor wie op afstand koopt." De kopers kunnen de klok immers ook online volgen. Maar aan de behoorlijk gevulde kopersbanken valt duidelijk te zien dat veel kopers verkiezen om fysiek aanwezig te zijn. "Het fysiek contact met de producten, telers en collega's blijft belangrijk. Daarmee onderscheiden we ons van de Nederlandse veilingen, waar de fysieke klok volledig is verdwenen." Nadien geraakten ze in gesprek met een snijbloementeler, die de verrichtingen op de klok aan het volgen is. Het blijkt gerberateler Ben Albrecht uit Wommelgem te zijn, die voorzitter is van Euroveiling. Na de babbel verlaten ze de veilingzaal om te kijken wat er in de aanvoerhal gebeurt.
Achter de schermen
Ook achter de schermen is het behoorlijk druk. Raf legt de productflow uit, waarbij binnenkomende bloemen en planten aangemeld worden, op karren geladen, gekeurd en voor de klok gebracht. De die morgen aangevoerde producten zijn al voor 2/3 aan de klok gepasseerd. Nadien moeten ze verdeeld worden over de verschillende kopers. Johan vertelt dat hiervoor een vijftigtal interim arbeidskrachten ingeschakeld worden, naast de ook zowat vijftig vaste medewerkers. "Nauwkeurigheid is belangrijk." Raf toont een strook met etiketten die bij een nog volle telerskar hoort. Dat maakt dat een tijdelijke medewerker die kar perfect kan verdelen over verschillende kopers, zonder veel van bloemen en planten af te weten.
Verkopen op meerdere manieren
In de burelen maken ze kennis met Dirk Lissens, afgevaardigd bestuurder, en met Johan Peeters, Administratief & Financieel Directeur, voor een gesprek over de veiling. "We hebben ongeveer 125 leden", begint Dirk Lissens. "Het aantal kopers bedraagt zowat vijfhonderd, maar niet iedereen komt drie keer per week." Raf legt uit dat het vooral tuincentra en floristen zijn die kopen. "De grotere spelers hebben hun eigen aanvoerkanalen. Anderen gaan naar de groothandel. Ons argument als veiling is dat we nog altijd een stuk goedkoper zijn dan de groothandel. Bij ons geldt het fust (de verpakking) als eenheid van aankoop, waardoor kleinere winkels soms liever naar de groothandel gaan. Maar wie ietwat bloemen nodig heeft kan zich hier vlot bevoorraden." Wat wel speelt bij de jongere generatie is het feit dat je vroeg moet opstaan om bloemen te gaan kopen. "Maar die klanten kunnen hier ook kopen via 'kopen op afstand' (KOA), of via de webshop of commissionair. Iemand van onze medewerkers koopt dan voor hen aan veilingprijzen, waarvoor ze dan een kleine marge betalen. Ze kunnen hun producten laten leveren of ze zelf ophalen op een later tijdstip."
Dirk legt uit dat kopen op afstand zijn plaats verworven heeft. "13 tot 14% gebeurt via KOA. De webshop is goed voor 22%." Er zijn ook nog andere vormen van verkoop. EV staat voor externe verkoopplatformen, waarop klanten kunnen kopen om over een nog breder aanbod te beschikken. En EV Direct staat voor rechtstreeks kopen bij de telers aan een vaste prijs. "Dat gebeurt veel voor specifieke niches, bijvoorbeeld voor potchrysanten in het chrysantenseizoen", legt Raf uit. Telers bieden dan hun chrysanten van bepaalde kleuren aan tegen een vooropgestelde prijs.
Dirk vertelt dat die verbreding goed tien jaar geleden is doorgevoerd, vanuit de bezorgdheid om het aanbod zo breed mogelijk te houden. "Tussen 2000 en 2013 zagen we het aanbod verschralen, omdat veel kwekers stopten. Om dat op te vangen hebben we er die platformen bijgenomen en zijn we ook zelf beginnen inkopen in Nederland. We kopen nu ongeveer 1/3 aan en de rest is eigen aanvoer door onze kwekers." De gesprekspartners geven toe dat die wijziging aanvankelijk vrij veel wrevel opwekte bij de telers, maar dat is volledig weggeëbd. "Hadden we dat niet gedaan, dan denk ik dat de veiling niet meer had bestaan", stelt Dirk. En dat heeft niets met financiële problemen of zo te maken. De klanten zouden afgehaakt hebben, omdat het aanbod te klein werd." Raf stelt dat de kwekers nu mee genieten van de goeie flow. "We hebben enkele mooie jaren achter de rug. Tijdens de coronajaren hebben bloemen en planten een mooie duw in de rug gekregen, en we mogen zeggen dat die voor de snijbloemen nog steeds voortduurt. Bij de planten is dat wat verminderd, maar de snijbloemen zijn vrij stabiel gebleven qua prijsvorming." Dirk vult aan dat ze in 2024 voor het eerst opnieuw gegroeid zijn in aantal stuks. "En ook de gemiddelde prijs is gestegen. Dat wijst er op dat de vraag er effectief is. Ons klantenbestand blijft licht groeien, ook al daalt het aantal detailhandelaars."
Toekomst
Gevraagd naar projecten voor de toekomst reageert Raf dat ze heel het verkoopsysteem aan het herwerken zijn, zowel de aanvoerders- als de kopersoftware. De lancering is voorzien binnen enkele maanden. Johan legt uit dat de huidige onlineverkoop draait op een softwarepakket, dat op iedere computer moet geïnstalleerd worden. "Het nieuwe systeem is een internettoepassing. Dat maakt dat je de programma's kan laten draaien van om het even waar op om het even welk toestel. Computer, tablet of gsm, een goeie internetverbinding is de enige vereiste. Daarnaast krijgen klanten en aanvoerders de mogelijkheid om allerlei informatie te raadplegen: aanvoercijfers, omzetstatistieken van vorige jaren,… ." De lancering wordt voorzien rond of kort na de zomer. "Visueel zal dat niet zo spectaculair zijn, maar wat er achter zit is dat wel", besluit Raf. Hij vermeldt ook de opening, vorig najaar, van de hub in Kortrijk. "We zien die als service naar de klanten toe, waardoor de West-Vlamingen niet meer naar Brussel moeten. De respons is goed en die blijft groeien. We willen benadrukken dat Euroveiling zich ten volle blijft inzetten om aan onze Belgische kwekers, die toch grote inspanningen doen om op een innovatieve en duurzame wijze te telen, een sterk onderbouwd afzetkanaal te bieden. Zo zorgen we dat onze klanten deze toch zeer gewaarde producten blijven kopen."
125 jaar Euroveiling
De voorloper van Euroveiling werd op 15 juni 1900 opgericht onder de naam 'Hallen der Producenten'. Aanvankelijk bestond de beheerraad voor de helft uit druiventelers en voor de andere helft uit bloementelers, en tijdens het jachtseizoen werd er ook wild verkocht. Er werd gestart in een veilinggebouw in Brussel. In 1967 verhuisde de coöperatie naar de huidige locatie vlakbij het kanaal. Omdat het werkgebied zich steeds meer uitbreide, werd de naam in 1987 gewijzigd in 'Euroveiling'.
Bron: AVBS