Een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die door de Britse douane is betrapt op het smokkelen van 150 kilogram shag, moet zijn voormalig werkgever duizenden euro's schadevergoeding betalen. Door de smokkel mocht de chauffeur Engeland niet in, waardoor een lading bloemen niet op tijd kon worden geleverd. De kantonrechter in Zutphen oordeelt dat de werknemer bewust onverantwoord heeft gehandeld en daarom aansprakelijk is voor de schade die het transportbedrijf heeft geleden.
Schade
De chauffeur trad op 2 augustus 2023 in dienst bij het transportbedrijf op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. In een aanvullend contract was expliciet vastgelegd dat smokkelactiviteiten verboden waren en dat overtreding zou leiden tot ontslag op staande voet. Toch is op 10 juni 2024 in Calais door de Britse douane 150 kilogram shag aangetroffen in de vrachtwagen van de chauffeur. Hierdoor mocht hij Engeland niet in en kon de lading bloemen niet op de bestemming worden afgeleverd.
De werkgever ontsloeg de chauffeur direct en stelde hem aansprakelijk voor de geleden schade. Volgens het bedrijf bestond deze schade uit de misgelopen bloemenlevering, financiële verliezen en opgelegde boetes.
Oordeel
De kantonrechter oordeelt dat de chauffeur bewust roekeloos heeft gehandeld en er schade is geleden. De chauffeur vindt niet dat hij bewust roekeloos heeft gehandeld en zegt dat hij geen shag in de vrachtwagen heeft gestopt en er evenmin van op de hoogte was. De rechter neemt het in twijfel door verklaringen van meerdere betrokkenen, waaruit blijkt dat de chauffeur had toegegeven dat de tabak van hem was. Daarnaast speelt mee dat hij geen verklaring heeft voor het feit dat hij na de ontdekking niet direct contact opnam met zijn werkgever.
De chauffeur moet opdraaien voor de schade van zijn voormalige werkgever. Het grootste deel van het bedrag, bijna €25.000, betreft de verlepte bloemenlading. Daarnaast moet de ex-werknemer een vaste schadevergoeding van bijna €2.500 betalen. Dit bedrag staat gelijk aan het salaris tijdens de opzegtermijn, een vergoeding die werkgevers kunnen eisen bij een ontslag op staande voet. Verder moet hij ruim €1.300 aan openstaande verkeersboetes betalen en zo'n €3.600 aan incasso- en proceskosten.
In totaal moet de chauffeur ongeveer €32.000 aan schade betalen, waarvan ruim €30.000 direct verband houdt met de gevolgen van de mislukte smokkelpoging. Omdat een deel van dit bedrag al eerder op zijn loon werd ingehouden, moet hij nu nog zo'n €27.000 aan het transportbedrijf betalen.
Datum uitspraak: 12 maart 2025