Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Berenprijzen op de klok"

Tholen - Het is momenteel wat rustig in de handel als je het aan Theo de Mooij van Hoven & de Mooij vraagt, maar klagen is zeker niet nodig. Met een flinke piek rondom Internationale Vrouwendag en Valentijnsdag is het eerste kwartaal van dit jaar bij de groothandel drukker dan vorig jaar. Ook de komende weken ziet Theo positief tegemoet.

Berenprijzen
"Vorige week was er een dipje in het rozenaanbod, omdat er een hoop is gesneden voor Valentijnsdag, dan is er 6 weken lang een lage productie. Voor de handel betekent dat wel goede prijzen," legt Theo uit. "Je ziet vooral dat de tulpen erg duur zijn geworden vanwege schaarse bollen, die zitten goed aan de prijs. De retail gaat daardoor op zoek naar andere producten. Zo worden de zijscheuten van fresia's afgenomen door de retail, waardoor hoofdtakken overblijven. Daarvoor worden echt berenprijzen gevraagd op de klok. Het zijn zeker goede prijzen voor de kwekers."

Verschuivingen in vraag
De prijsstijgingen betekenen niet dat er minder wordt afgenomen, maar dat de vraag verschuift. "Van sommige klanten hoor ik wel dat ze de prijs niet kunnen vragen aan de consument, maar ik zie niet dat er minder verkocht wordt. Ook voor de Internationale Vrouwendag - die steeds internationaler wordt - hebben we hartstikke veel bloemen verkocht. We werden op de dag zelf nog gebeld of we open konden omdat bloemen nodig waren," vertelt hij lachend. "En de mensen hebben gelukkig nog steeds wat over voor hun bosje."

Groei in import
Dat het eerste kwartaal drukker is geweest dan vorig jaar, is ook deels te danken aan de import waarin Hoven & de Mooij is gegroeid. Dit assortiment uit onder andere Colombia en Ecuador, verschuift langzaam naar zomerse tinten. "We nemen nu afscheid van oranje en rood, waarvoor roze, crème, wit en pasteltinten in de plaats komen. Zo zorgen we dat het assortiment zomerklaar is met de Engelse, Nederlandse en Franse moederdagen en Pasen."

Theo ziet de komende weken weer positief tegemoet: "De eerste Hollandse hortensia's komen ook weer, en dat zijn artikelen waar we veel van verkopen. Dat is altijd leuk."

Voor meer informatie:
Hoven & de Mooij
theo@hovenendemooij.nl
www.hovenendemooij.nl