Tholen - Wat hebben preppen, emocratie en trad-wives te maken met de Groenbranche trends voor 2026? De wereld voelt steeds onvoorspelbaarder aan. We worden geconfronteerd met wisselvalligheden, onzekerheid en complexe vraagstukken. Hoe beïnvloedt dit de wijze waarop consumenten naar bloemen en planten kijken? Deze tijdgeest wordt door Bloemenbureau Holland Checkpoint Reality genoemd, oftewel 'de onwerkelijke werkelijkheid'. Deze tijdgeest is volgens Aafje Nijman van Bureau Nijman + Van Haaster de basis voor de vier stijltrends die dinsdag 18 maart werden gepresenteerd tijdens een Kennissessie in het World Horti Center.
Een kijkje in de zaal die bijna vol zat. Bekijk hier onze fotoreportage.
'Red de wereld, ga tuinieren'
"Om relevant te blijven als sector, moeten we de consument goed begrijpen. Met deze trends spelen we in op de veranderende behoeften en geven we inspiratie en richting aan de markt. En uiteindelijk is het doel overall om afzet te stimuleren," deelt Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland, tijdens de openingsspeech.
En hoe voelt de consument zich? Uiteraard is de aanwezigheid van Trump in de huidige wereld niet te ontkennen en hebben we te maken met klimaatverandering en oorlogen, deelt Aafje Nijman in haar presentatie. "We hebben het idee dat we het heft in eigen hand moeten nemen. Het positieve daaraan is dat mensen zelf in ieder geval goede keuzes willen maken, en dat thuis doen. Daarom gaan veel consumenten de tuin in en zien we deze positieve bewegingen ook in de media terugkomen met krantenkoppen als 'red de wereld, ga tuinieren'." Tegelijkertijd excuseert ze zich voor de introductie, want heel positief is het niet. Gelukkig brengt de huidige tijdgeest weer nieuwe, positieve trends voort.
De vier stijltrends van 2026 v.l.n.r met de klok mee: Nostalgic Lens, Intriguing Decor, Unexpected Encounter en Orbit Revive. Bekijk hier onze fotoreportage.
De vier stijltrends van 2026
De Groenbranche Trends brengen de consument en de sierteeltsector dichter bij elkaar. Ze laten zien hoe consumenten de wereld ervaren en hoe dat hun kijk op bloemen en planten beïnvloedt. De trends bieden daarom belangrijke informatie voor kwekers en leveranciers over de tijdgeest en de gemoedstoestand van de consument.
De huidige tijdgeest wordt gekenmerkt door onzekerheid. De opkomst van artificiële intelligentie (AI) zorgt daarbij voor extra uitdagingen. Want, hoe maken wij in een onwerkelijke wereld onderscheid tussen wat waar is en wat niet? De vier ontwikkelde stijltrends – Nostalgic Lens, Intriguing Decor, Orbit Revive en Unexpected Encounter – weerspiegelen hoe wij daar als samenleving grip op proberen te krijgen. Trendwatcher Aafje Nijman lichtte tijdens de Kennissessie toe hoe deze trends elk op hun eigen manier voortkomen uit maatschappelijke ontwikkelingen.
1. Nostalgic lens
Een duik terug in het verleden en de wereld bekijken door een veilige, huiselijke en nostalgische bril. Passend bij 'cottage core', het hebben van een eigen moestuin en 'trad-wives'. Biedermeier boeketten komen terug en een opleving in kleinbloeiende planten.
2. Intriguing Decor
De mondhoekjes kunnen omhoog, vriendelijkheid is het antwoord op verharding in de samenleving. Veiligheid en een warm welkom staan centraal in deze trend, met een stap terug in de tijd naar de jaren '60. Een knusse en huiselijke uitstraling wordt gecombineerd met zachte materialen en ruiten-dessins. Boeketten zijn bont en monochroom, bij planten spelen spannende bladkleuren een hoofdrol.
3. Orbit Revive
Retro Futurisme staat centraal in deze trend, we gaan terug naar de jaren '60 en tegelijkertijd maken we gebruik van AI. Technologie helpt om het leven wat makkelijker te maken. Ronde vormen, fluffy texturen en een snufje metallic vallen op en qua bloemen en planten zien wordt vooral de jaren '80 als inspiratiebron gezien.
4. Unexpected Encounter
Er wordt veel geëxperimenteerd met extremen, alles mag en alles kan. Dit vertaalt zich in een bijna sprookjesachtige wereld met surrealistische objecten en bijzondere bloemen-en-plantencombinaties.
V.l.n.r met de klok mee: Miranda Rijsdijk en Lucas Jansen (FlowerAcademy.nl) en in het midden Esmee van Beem (Hamiplant); een aantal dames van (bedrijven van) de Dutch Flower Group; Romeo Sommers, Yvonne Watzdorf en Karin van der Eijk; Carmen Brouwers en Tamara Chaloulakos van Bloemenbureau Holland. Bekijk hier onze fotoreportage.
Lucas Jansen van FlowerAcademy.nl vindt het erg leuk dat het biedermeiertje terugkomt, en ook het gebruik van groenten in boeketten. "Het maakt mijn werk weer een stuk makkelijker," vertelt hij lachend." Alles wat ik jaren geleden al deed, komt inmiddels weer terug." Esmee van Beem, die les heeft gehad van Lucas, vult aan: "En sommige boeketten waar ik vroeger een onvoldoende voor zou hebben gehad, zijn nu helemaal in. Het is ontzettend interessant hoe hier de trends worden uitgelegd en grenzen worden verlegd binnen de groenbranche."
Van inspiratie naar praktische toepassing
De Groenbranche Trends 2026 vormen het komende jaar een leidraad in de marketingcommunicatie-activiteiten van Bloemenbureau Holland en ook voor de sector bieden ze volop kansen. Voor kwekers, handelaren, sectororganisaties en retailers is er trendinformatie en beeldmateriaal beschikbaar op de website van Bloemenbureau Holland. Dit kan worden ingezet voor productpresentaties, workshops, inkoopstrategieën en productinnovaties. Daarnaast denkt Bloemenbureau Holland graag mee over hoe bedrijven deze trends concreet kunnen toepassen in hun communicatie en aanbod.
Bekijk hier onze fotoreportage.
Voor meer informatie:
Bloemenbureau Hollandinfo@bloemenbureauholland.nl
www.bloemenbureauholland.nl