Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Onze menselijkheid is onze kracht”

Cultilene bestaat 45 jaar. Van die 45 jaar was Dennis Wertheimer precies tien procent managing director. Inmiddels 4,5 jaar geleden betrad hij namelijk zijn functie bij Cultilene. Dennis vertelt hoe hij deze periode heeft ervaren en deelt zijn ambities voor de toekomst.

Dennis is geboren in Nederland, maar verhuisde in zijn tienerjaren met zijn ouders naar Parijs. Daar werd zijn interesse voor het internationale bestaan aangewakkerd. Hij ging terug naar Nederland om te studeren, maar de liefde voor Frankrijk bleef. Toen Dennis na zijn economische studie als management trainee aan de slag kon bij het Franse Saint-Gobain, twijfelde hij dan ook geen moment.

Na diverse functies in finance, sales en als commercieel directeur, kreeg hij bijna vijf jaar geleden de kans om aan de slag te gaan als managing director bij Cultilene. Ook over die stap hoefde hij niet lang na te denken. Dennis: "Inhoudelijk was deze functie alles wat ik kon wensen. En als bonus ben ik bezig met een product waarmee we iets goed kunnen doen voor de wereld en de medemens. Het was een prachtige kans."

© Saint-Gobain Cultilene

Vertrouwen als experts
Bij zijn aantreden als managing director stelde Dennis zich verschillende doelen. "Ik wilde van Cultilene een echt Saint-Gobain bedrijf maken. Natuurlijk zijn we dat al jaren, maar qua werkzaamheden stonden we er een beetje buiten, aangezien Saint-Gobain voornamelijk gericht is op de bouw. Daarnaast wilde ik Cultilene nog sterker in de markt zetten. Onze producten zijn minimaal net zo goed als de alternatieven, maar dat moesten we nog beter laten zien."

Die doelen zijn voor Dennis inmiddels bereikt. Hij vervolgt: "We hebben een prachtige nieuwe brand identity en een team vol zelfvertrouwen. De collega's voelen zich steeds meer echte 'Saint-Gobainners. Dat zelfvertrouwen straalt ook naar buiten uit. We presenteren ons nu duidelijk als experts. Iets wat we altijd al waren, maar nu ook zichtbaar maken voor anderen."

Samen optrekken
Een ander doel voor Dennis was om mensen te inspireren om duurzamer te werken. Hij vertelt: "Ik werk nu 23 jaar bij Saint-Gobain. Eén van de redenen dat ik daar nog meer jaren aan wil vastplakken, is dat we veel aan duurzaamheid doen. In de andere Saint-Gobain bedrijven is dat bijvoorbeeld door isolatiematerialen te leveren. Glaswol, steenwol, houtwol en isolatieglas zorgen er allemaal voor dat je minder energie nodig hebt om gebouwen warm te houden of te koelen."

Cultilene levert met steenwolmatten al een bijdrage aan een duurzame manier van telen en gezonde voeding voor mensen wereldwijd. Maar Dennis heeft meer ambities voor de toekomst: "We kijken bijvoorbeeld naar glaswol als substraat. Wereldwijd heeft Saint-Gobain nog meer glaswol- dan steenwolovens. Met glaswol blijven we daardoor in sommige landen dichter bij de eindklant. Door het aanbieden van verschillende materialen bieden we voor iedere teler een oplossing en zetten we stappen richting een nog duurzamere manier van telen."

Ook houtwol als substraat staat op de agenda. Dennis vervolgt: "Saint-Gobain investeert momenteel in bio-organische materialen voor isolatie zoals houtwol. Als je daar de juiste aanpassingen aan doet, is het na de teelt eenvoudig te composteren. Dat maakt het nog interessanter voor de tuinbouw. Het mooie is dat we hiervoor samenwerken met het netwerk van Saint-Gobain. Door onze expertises te combineren, kunnen we samen innoveren."

Hart gestolen
Hoewel de tuinbouw een nieuwe sector was voor Dennis, voelde hij zich al snel thuis. Al waren er in het begin wel wat gewoontes die hij nog niet kende. Hij vertelt: "Ik ben jaren vertegenwoordiger geweest. In die functie dronk ik zomaar 10 koppen koffie per dag. Bij mijn tweede klantbezoek in de tuinbouw kreeg ik de keuze tussen koffie en verse, zelfgemaakte tomatensoep. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Het lijkt iets kleins, maar het symboliseert hoe uniek deze wereld is. En ik ging natuurlijk voor de verse tomatensoep."

Het was echter een bezoek aan Italië waar de tuinbouw zijn hart heeft gestolen. Dennis vertelt: "In een klein dorp boven op een berg staat een kas die al negentig jaar in gebruik is bij dezelfde familie. De huidige eigenaar besloot daar een nieuwe, hightech kas naast te bouwen waarin hij onze producten gebruikt. De tomaten, aubergines en courgettes die hij teelt, verkoopt hij in zijn eigen supermarkt aan de dorpsbewoners. Fantastisch om te zien hoe technologie en traditie zo hand in hand kunnen gaan."

Menselijkheid als kracht
Dit voorbeeld illustreert ook meteen waar Cultilene voor staat: er zijn voor alle telers. Dennis sluit af: "Eén van de krachten van Cultilene is onze menselijkheid. We denken mee, delen onze kennis en luisteren naar wat klanten nodig hebben. Het gaat niet alleen om onze producten, maar ook om de adviezen en ondersteuning die we bieden. Als we op die manier iets voor onze klanten kunnen blijven betekenen, heb ik er alle vertrouwen in dat we Fit for the future zijn: klaar voor een duurzame toekomst, met gezonde planten, oog voor elkaar en ruimte voor innovatie."

Voor meer informatie:
Cultilene
info.cultilene@saint-gobain.com
www.cultilene.com/nl

Publicatiedatum: