Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

‘Ik vind het leuk om op de klok in te kopen’

Drie jaar geleden nam Wessel Bosch (35) de zaak over van zijn ouders. Florado is al veertig jaar een begrip in Ermelo. Wessel breidde het bedrijf uit met een tweede winkel. "We droomden ooit kortstondig over vijftig vestigingen. Maar we zijn enorm tevreden met twee goedlopende winkels."

Loop je Florado binnen, dan is de kans groot dat je met twee armen vol bloemen de zaak verlaat. Rechts staan emmers met snijbloemen in alle kleuren, soorten en maten. Links is de verkoopbalie annex mengtafel. In het midden van de zaak en achterin zijn tafels en kasten met een stijlvol aanbod. Wessel loopt met een big smile rond. Hij rekent vriendelijk af met een klant en herschikt wat bloemen in emmers. "We hebben de zaak in de zomer van 2024 verbouwd zodat we nog beter contact met onze klanten kunnen maken. Eerder stonden we achterin de winkel boeketten te maken, maar voorin is veel leuker."

© Plantion
Nieuwe formule
Wessel heeft enerverende jaren achter de rug. Hij werd vader, nam de zaak over van zijn ouders, opende een tweede winkel en paste zijn formule aan, toen de pandemie daarom vroeg. Wessel: "Moesten we de prijzen verhogen of verlagen? Gingen we voor luxe boeketten of voor het goedkopere bosje? We kozen uiteindelijk voor een middenweg. Hier in het winkelcentrum verkopen we leuke, volle bosjes voor een lagere prijs. In de Stationsstraat runt mijn vrouw Rianne onze nieuwe winkel met luxere boeketten."

Vroeg opstaan
Sinds zijn twintigste staat Wessel in de bloemenwinkel. Hij heeft na zijn schooltijd nog even in de bouw gewerkt. Maar na anderhalf jaar met tegenzin om half zes opstaan, erkende hij dat hij de bloemensector miste. "Nu sta ik nog vroeger op, maar dat vind ik niet erg." Vanaf het moment dat hij door zijn vader werd meegenomen naar Plantion vond hij het leuk om op de klok in te kopen. Wessel: "Je moet weten wat je klanten willen, maar daarnaast ook je gevoel volgen. Op de tribune kijk ik altijd goed om me heen. Wanneer het druk is, weet ik dat ik snel moet zijn. Ik wil leuk en niet te duur inkopen, zodat ik het ook weer leuk kan verkopen." Om tijd te besparen, maakt hij ook geregeld gebruik van Kopen op Afstand. "Dan zit ik met drie schermen voor me en kan ik alles goed zien."

© Plantion
Biologisch aanbod
Het aanbod bij Plantion is 'op zich helemaal goed', aldus Wessel, maar hij mist wel een kwalitatief aanbod duurzame bloemen. "Ik merk dat de mooiste biologisch geteelde bloemen vooral via Aalsmeer worden verkocht. In Ede is het aanbod nog te mager, waardoor ik minder biologisch inkoop dan ik zou willen. Het is wel de kant die we op gaan. Kwekers bieden hun bloemen bijvoorbeeld steeds vaker in gerecycled folie aan. Sommige klanten willen helemaal geen folie meer."

Menselijke maat
Na de klok rijdt hij altijd meteen terug naar Ermelo. "Ik zie veel bloemenhandelaren dan nog met elkaar aan tafel zitten en koffie drinken. Waar halen ze de tijd vandaan? Bij mij is het: inladen en weg." Wessel gunt zich weinig rust, maar hij is ook op zijn hoede."Ik heb bij mijn ouders gezien hoe hard ze werkten en wat voor effect dat op hun leven had. Ik moet opletten dat ik niet in dezelfde valkuil stap. We hebben het ooit gehad over het openen van veel meer winkels, maar de prioriteit ligt nu bij twee goedlopende zaken." De menselijke maat is belangrijk: "Het moet voor Rianne en mijzelf leuk blijven en ik wil ook contact blijven houden met onze klanten. Vrijwel iedereen die hier binnenstapt, ken ik persoonlijk. Dat vind ik geweldig. Ik heb ook een voorbeeldfunctie voor mijn medewerkers. Als ik elke dag vrolijk en optimistisch in de winkel sta, gaan zij daarin mee."

Voor meer informatie:
Plantion
Tel: +31 318661700
info@plantion.nl
www.plantion.nl

Publicatiedatum: