Tholen - Als je bedrijf morgen zou verdwijnen, wie zou je het meest missen? Welke emotionele leegte zou je achterlaten bij klanten? En hoe snel zouden klanten een alternatief vinden? Misschien wel de belangrijkste vragen die je jezelf kan stellen als marketeer of manager binnen een bedrijf. Deze vragen hebben alles te maken met het thema 'Waardepropositie' van het NIMA Sierteelt Marketing Event dat donderdagmiddag plaatsvond bij Koppert in Berkel en Rodenrijs.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlMatthijs Bodegom van Koppert geeft een rondleiding door het Experience Center
Aangezien het event bij Koppert plaatsvindt, kan een rondleiding door het Experience Center niet missen. Diverse specialisten die werkzaam zijn bij het bedrijf geven uitleg over de bumblebees (hommels), gewasbescherming en het werk dat Koppert wereldwijd doet.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlCock van Bommel opent het event
"Voor de elfde keer houden we dit event, waar we kennis uitwisselen en kunnen netwerken," begint Cock van Bommel de middag officieel. "We hebben prachtige verhalen, laten we die met elkaar uitdragen. Er zijn volop kansen om te laten zien dat de sierteeltsector goed bezig is." Samen met Caroline Nederpelt en Ronald van Schie staat hij aan het roer van het Sierteelt Marketing Event. Zoals zij zelf aangeven, een event van, voor en door marketeers.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlMarc Eijsackers geeft Hema als voorbeeld van een merk dat het goed doet
Daarna is het woord aan Marc Eijsackers, manager marketing bij Porta Nova, die op enthousiaste wijze zijn visie op waardeproposities in de sierteelt deelt. "Waar sta je werkelijk voor? Wij zijn de grootste Red Naomi kweker wereldwijd, en wat ons betreft ook de beste. Maar het belangrijkste is dat onze rozen de minste impact hebben op de omgeving. Daar staan wij voor en dat dragen wij uit." Hij geeft allerlei voorbeelden van merken binnen én buiten de sector die het goed doen. En ook voorbeelden van merken die het minder goed doen of deden zoals Colgate, die het in jaren 80 een goed idee vonden om frozen food te gaan verkopen naast de bekende tandpasta. Als takeaway: welke pains neem ik weg, welke gains voeg ik toe, en met welk product ga ik dit doen? "Geef niet op na de eerste exercitie."
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlRob Tas van Bloemenbureau Holland
Rob Tas deelt namens Bloemenbureau Holland data over de consumentenervaring van sierteeltproducten. "De consument staat centraal en kennis is de basis. Je komt vooruit als mensen weten wat ze winnen met je product." Jaymee van Haystack heeft voor BBH een onderzoek bestaande uit drie delen - kwantitatief onderzoek, shopalongs en eyetracking - uitgevoerd in vier verschillende landen en neemt ons mee in de reis van de shopper. Wat houdt een klant tegen en waarom kopen ze juist wel? Daarin zijn drivers (Wat drijft de klant), barriers (wat houdt de klant tegen) en boodschappen die je overbrengt met je keuze belangrijk. Uit het onderzoek blijkt dat gezonde en vers uitziende bloemen en planten het belangrijkst zijn voor consumenten. Met eyetracking blijkt dat de shopper vooral kijkt naar kleur, wat is te zien in een video tijdens de presentatie.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlJaymee van Haystack neemt ons mee in de reis van de shopper
Tijdens implementatie rondes gaan de aanwezigen in groepjes uiteen om stellingen te bespreken. De eerste stelling die wordt besproken is 'De waardepropositie is het onmiskenbare fundament voor de commerciële, de marketing- en de communicatiestrategie van een bedrijf.' Een stelling om goed over na te denken en die zeker zorgt voor opbouwende gesprekken. Want er zijn zoveel schakels in de keten en waar komt je product terecht? Dat heeft invloed op de waardepropositie.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlIn kleine groepjes uiteen tijdens de implementatierondes om diverse stellingen te bespreken
Het woord is aan Patrick Kooij, marketingstrateeg en auteur. Hij is eigenaar van Kooij Marketing & Innovatie en deelt zijn kennis en ervaring op het gebied van strategische marketing en businessmodel-innovatie tijdens de sessie. Zijn doel is anderen te inspireren en informeren over strategisch denken en effectieve marketingstrategieën en bespreekt 'de kracht van relevantie'. Welk probleem los je voor je klant op? "Waarmaken aan de achterkant is waarmaken in je eigen organisatie."
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlPatrick Kooij: "Als je bedrijf morgen zou verdwijnen, wie zou je het meest missen?"
William van Vessem, marketingstrateeg & inspirator sluit de presentaties af met humor. In zijn sessie heeft hij het over doelgroepen en het relativeren van klantdata. "Toets je waardepropositie en als die staat, rol hem dan uit." Coolblue wordt veel aangehaald bij de diverse presentaties als voorbeeld hoe het wel moet, en ook uit de zaal klinken veel positieve geluiden. Dat 'alles voor een glimlach' doen ze duidelijk goed.
© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlDe laatste sessie: William van Vessem
Met een lege maag naar huis kan natuurlijk niet, dus is het tijd om de avond af te sluiten met een netwerkborrel en diner. De volgende editie van het Sierteelt Marketing Event staat gepland op 25 september 2025.
Voor meer informatie:
NIMA Community Food & Agri
Tel: 020 503 93 00
members@nima.nl
www.nima.nl