De nieuwe tarieven van Trump zorgen wereldwijd voor discussie, en ook de bloemenindustrie blijft niet achter. Na ons recente artikel over de aangekondigde tarieven en de eerste reacties, mengen steeds meer stemmen zich in het gesprek.
The Bloom Show is gestart met een speciale serie "The Blooming News Alert", waarin de voortdurende ontwikkelingen en de reacties van verschillende sectoren worden belicht. De serie begon met Joe Don Zetzsche, eigenaar van Rocking Bar Z, die de mogelijke impact op de inkoop, prijsstelling en inkoopstrategieën van bloemen in supermarkten in 2025 onderzoekt.
"Supermarktinkopers staan onder enorme druk," zei hij. Hij legt uit dat ze nu proberen de impact te begrijpen en de kostenstijging per artikel te beperken, te beginnen bij hun grootste telers, vooral die in Ecuador en Colombia. Retailinkopers zullen de diepgaande analyses bekijken om de impact te begrijpen. Experts zullen bijvoorbeeld kijken naar de Colombiaanse peso die in waarde daalt ten opzichte van de dollar, zelfs toen de dollar begon te dalen door de tarieven, zakte de Colombiaanse peso sneller. Dus de impact in Colombia zou iets minder zijn dan in Ecuador, aangezien zij de Amerikaanse dollar gebruiken.
Hij verwacht ook dat consumentenboeketten tegen lage winkelprijzen de grootste uitdagingen zullen ondervinden. Gemengde boeketten bieden daarentegen meer flexibiliteit. Zetzsche benadrukt dat bestellingen voor Moederdag al zijn gepland, dus grote veranderingen zijn moeilijk door te voeren. Retailers kunnen zich aanpassen door het aantal stelen te verminderen of de samenstelling van boeketten te wijzigen.
Bij potplanten wordt verwacht dat de impact later zal zijn, aangezien alle potplanten al bij de telers op voorraad zijn. Maar inputs zoals verpakkingen en meststoffen kunnen later problemen veroorzaken.
Zetzsche's advies aan de industrie: "Adem, neem de tijd en werk samen." Hoewel het een moeilijke tijd is, is het niet zoals COVID. "We hebben dit eerder meegemaakt. De sleutel is om kalm te blijven, de data te analyseren en samen te werken."
Bekijk hieronder de video met het volledige interview met presentator Sahid Nahim:
Vervolgens was Eduardo Letort van Hoja Verde en voorzitter van Expoflores uit Ecuador aan de beurt. Hoewel het nieuwe beleid een uniforme tarief van 10% toepast op alle bloemenproducerende landen, heeft Ecuador te maken met een effectief tarief van 16,8% vanwege een al bestaande tarief van 6,8%. Ondanks deze verhoging blijft Eduardo optimistisch, mede omdat Expoflores al in gesprek is met de Trump-regering. En als je kijkt naar de kostenstijging voor de consument, zou het uiteindelijk niet meer dan een halve dollar voor een dozijn rozen moeten zijn, zegt hij. "Dus dit is niets dramatisch." Ook kijkt hij terug op Covid en verwijst naar de veerkracht van de industrie. "Bloemen waren net zo belangrijk als voedsel." Bovendien wijst hij, net als Zetzsche, erop dat de Ecuadoraanse bloemen de productie in Californië aanvullen. "Ik zie dit als een kortetermijnprobleem dat langetermijnoplossingen zal brengen."
Bekijk hieronder het volledige interview.
En wat staat er te wachten voor de Colombiaanse telers, die een belastingvrije relatie met de VS hadden? 65 tot 70% van de bloemen in de VS komt uit Colombia en ongeveer 80% van de boeketten in de supermarkt komt uit Colombia. Augusto Solano, uitvoerend voorzitter van Asocolflores, legt uit dat het voorgestelde Amerikaanse importtarief van 10% voor bloemen de Colombiaanse telers en de bloemenindustrie zal beïnvloeden door ofwel de consumentenprijzen te verhogen of geld uit de industrie weg te nemen. "Geld dat we nodig hebben voor veel andere dingen. Dat is wat ons zorgen baart. We hebben zo hard gewerkt om jarenlang een belastingvrije relatie met de VS te hebben."
Een goede en belangrijke zaak, benadrukt hij, is dat de minister van Buitenlandse Zaken heeft verklaard dat Colombia niet zal terugslaan, maar naar een oplossing zoekt.
Solano bevestigt zijn geloof in vrije handel voor bloemen en benadrukt de noodzaak van samenwerking. "We geloven in vrije handel voor bloemen, overal. We promoten alle acties, zoals Union Fleurs, een internationale bloemenhandelsvereniging. We promoten vrije handel voor bloemen overal."
En net als tijdens de pandemie, "We zitten hier samen in." Het is een moeilijke tijd in de wereld. Laten we bloemen gebruiken om de geestelijke gezondheid te ondersteunen, aangezien mensen onder stress zullen staan. Net als in de pandemie kunnen we misschien zelfs meer bloemen verkopen. Laten we positief en optimistisch blijven."
Bekijk het volledige interview hieronder:
Voor meer informatie:
New Bloom Solutions
www.newbloomsolutions.com