Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gemeente Noordoostpolder gebruikt app om arbeidsmigranten beter te bereiken

'Ongeveer 10% van onze inwoners is arbeidsmigrant. Er zijn veel werkgevers die het goed doen. Maar er zijn er ook die het minder goed doen. We nemen daarom als gemeente onze verantwoordelijkheid naar onze arbeidsmigranten. Via de MYinfoNL-app informeren we hen over waar ze wel en geen recht op hebben. Maar ook wat ze moeten doen als ze met ontslag te maken krijgen of als ze willen ontspannen.' Expertisecentrum Flexwonen ging in gesprek met Miranda Brands, strategisch beleidsadviseur bij de gemeente Noordoostpolder over de kracht en het belang van de MYinfoNL-app.

'Wij vinden dat alle arbeidsmigranten recht hebben op goede en betrouwbare informatie. Dat mag dus niet afhangen of je toevallig een goede werkgever hebt getroffen. We hebben als gemeente gekozen voor de MYinfoNL-app omdat wij ervan overtuigd zijn dat we op deze wijze de doelgroep het beste kunnen bereiken.'

Brands gaat in op de manier waarop de gemeente de app inzet. 'We brengen de app zoveel mogelijk onder de aandacht bij arbeidsmigranten tijdens de verschillende contactmomenten die we met elkaar hebben. Zo organiseren we inschrijfavonden voor arbeidsmigranten. Dan wijzen we hen op de app en geven we een flyer mee. Het sociaal loket neemt de flyers ook mee als ze bijvoorbeeld de wijk in gaan of maatschappelijke partners bezoeken. Ook onze handhavers nemen de flyer mee naar huisvestingslocaties. Daarnaast werken we ook samen met het grootste uitzendbureau in onze gemeente, dat zelf de huisvesting voor haar medewerkers organiseert. Zij hebben op iedere locatie flyers met informatie over de app.'

Contactmomenten kunnen fysiek en digitaal zijn. Brands daarover: 'We hebben de app via social media onder de aandacht gebracht. Denk aan Facebook, X en Instagram. Daarnaast heb ik contact met een vrouw uit Emmeloord die hier 15 jaar geleden als arbeidsmigrant is komen wonen. Zij heeft een groot netwerk van arbeidsmigranten. Zij heeft de app via een Facebookgroep voor arbeidsmigranten onder de aandacht gebracht. Ik geloof erg in de kracht en het netwerk van zulke ambassadeurs voor de MYinfoNL-app.'

Brands sluit af: 'Het is belangrijk je te realiseren dat arbeidsmigranten ook mensen zijn zoals jij en ik. Arbeidsmigranten komen om hier te werken en geld te verdienen. Net als andere mensen hebben zij ook behoeften. Kijk als gemeente verder dan alleen 'aantallen bedden' maar kijk ook wat hebben ze verder nodig hebben om hier wegwijs te worden. De reacties van sleutelfiguren over de MYinfoNL-app zijn positief. Moet ik nog meer zeggen?'

Bron: Expertisecentrum Flexwonen

Publicatiedatum: