Veiling Rhein-Maas kan terugblikken op een gematigd 1e kwartaal 2025, waarbij de productomzet iets onder het niveau van vorig jaar lag. De verkoop in het eerste kwartaal werd bepaald door een goede vraag, lagere volumes, vooral voor snijbloemen, een niet eenduidige ontwikkeling van de gemiddelde prijzen en ongunstige weersomstandigheden in Centraal-Europa en belangrijke importlanden.
'We zien nog steeds veel potentieel voor de rest van het seizoen. Dit jaar vallen de belangrijke paasactiviteiten bijvoorbeeld volledig in het 2e kwartaal. Samen met blijvend hogere temperaturen en de start van het tuinseizoen zijn we bij Veiling Rhein-Maas over het algemeen optimistisch over de belangrijke komende twee maanden', aldus Günther Esser en Cees Hoekstra, directie van Veiling Rhein-Maas.
Marktsituatie
De veiling van snijbloemen en potplanten kende een positieve start in januari en februari, met een stabiele, hoge vraag en een hogere verkoop en hogere gemiddelde prijzen in vergelijking met 2024. De beschikbare hoeveelheden snijbloemen waren lager dan vorig jaar. Dit was voornamelijk te wijten aan een lagere beschikbaarheid van tulpen en geïmporteerde bloemen zoals rozen en Gypsophila, waarvan de productie te lijden had onder de zeer koele nachten in verschillende Afrikaanse regio's. Door het relatief donkere weer in Centraal-Europa, vooral in februari, kwam de productie van bijvoorbeeld gerbera's ook maar langzaam op gang.
Gedurende het eerste kwartaal had het weer een beperkend effect op de verkoop van potplanten op de veiling. De verkoop van bloeiende kamerplanten was over het algemeen goed – in tegenstelling tot groene planten en plantenschalen outdoor. Ondanks het overwegend zonnige weer lag de nachttemperatuur in maart nog steeds rond maximaal 5 graden, wat ook invloed had op het koopgedrag van de consument. Voorjaarsbloeiers zoals viooltjes en primula's werden echter goed verkocht. Hierdoor realiseerde Veiling Rhein-Maas in het eerste kwartaal met de veiling van potplanten een verkoop op het niveau van vorig jaar. De hoeveelheden lagen iets hoger dan vorig jaar, terwijl de gemiddelde prijzen iets lager lagen.
De strategische ontwikkeling
2025 en verder blijft gericht op de ontwikkeling van Veiling Rhein-Maas, met inbegrip van de verschillende inkoopkanalen en de volledige infrastructuur op de locatie Straelen-Herongen. Naast de verdere uitbouw van de locatie zullen ook in de toekomst de medewerkers en hun knowhow en de beschikbaarheid van goederen en producten een beslissende rol blijven spelen. Deze aspecten worden ook weerspiegeld in het strategisch plan 'Project 2035', dat samen met de twee moederbedrijven Royal FloraHolland en Landgard is ontwikkeld. Het potentieel van de marktplaats is verder gegroeid dankzij de bijkomende ontwikkelingen die al hebben plaatsgevonden op de locatie en in de afzonderlijke verkoopkanalen. Veiling Rhein-Maas hoopt dit jaar op iets gunstigere weersomstandigheden, zodat dit potentieel optimaal kan worden benut.
Klanten- en Aanvoerdersdag 2025
Het eerste hoogtepunt van 2025 was de Klanten- en Aanvoerdersdag van Veiling Rhein-Maas, die op 14 januari plaatsvond. Het hoogtepunt van het evenement in de volle afmijnzaal in Herongen was de première van de awards 'Klant en Aanvoerder van het jaar 2025'. Deze awards bekroonden waardevolle bijdragen van klanten en aanvoerders ten aanzien van het thema duurzaamheid. ZVG-voorzitter Eva Kähler-Theuerkauf hield het welkomstwoord op het evenement.
Persoonlijke dialoog met klanten en branchepartners
Veiling Rhein-Maas was ook in het eerste kwartaal van 2025 weer aanwezig op verschillende vakbeurzen, om intensief in gesprek te gaan met diverse geïnteresseerde bestaande en potentiële klanten en aanvoerders. Op de International Plant Fair (IPM) in Essen en de twee vakbeurzen HortiContact (Gorinchem, NL) en Vaktentoonstelling (Zwaagdijk, NL) maakten talrijke bezoekers van de gelegenheid gebruik om persoonlijk met de veilingmedewerkers te spreken.
Bron: Veiling Rhein-Maas