Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Slimme app zorgt voor kortere lijnen en betere rozen bij Fresco Flowers

“Samen verbeteren, daar draait het om”

Tholen - Bij Fresco Flowers in Aalsmeer is het dagelijks een komen en gaan van rozen. Met gemiddeld een miljoen rozen per dag - en dat is nog niet eens de maximale capaciteit - is overzicht houden een flinke uitdaging. "We verwerken op jaarbasis zo'n 450 miljoen stelen," zegt Jos Ravensbergen, die samen met Koos Caspers leiding geeft aan het kwaliteitsteam van Fresco. "Het is een continu proces, met bloemen die op verschillende plekken tegelijk zijn. Voor ons was de grote uitdaging: hoe krijg je al die informatie op één centrale plek?"

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nl
Leo Swart (PlantScout), Koos Caspers en Jos Ravensbergen (Fresco Flowers)

Structuur en duidelijkheid
Het antwoord kwam een aantal jaar geleden in de vorm van een app: PlantScout. "Vóór die tijd deden we alles met Excelletjes," vertelt Koos. "Iedere ploeg had zijn eigen overzicht, maar een gezamenlijk overzicht was er niet. Nu gebruiken we Plantscout en is er veel meer structuur en duidelijkheid."

De app ondersteunt bij de binnenkomst van de bloemen: de dozen worden beoordeeld, eventuele afwijkingen worden genoteerd en er wordt direct gekeken of het efficiënter kan, bijvoorbeeld door meer bossen in één doos te passen. "Tijdens het proces beoordelen we de bloemen en geven we een gradatie met sterren of opmerkingen," legt Koos uit. "Als er iets opvalt, melden we dat in de app. Zo weten onze Keniaanse kwekers waar ze op moeten letten."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nl

Waar vroeger een foto, een belletje of een appje de standaard manier van communiceren was, gaat nu een wekelijks rapport naar de kweker. "Het rapport is eenduidig, iedereen ziet hetzelfde. Dat zorgt voor minder ruis en miscommunicatie," zegt Jos. "Niemand heeft iets aan afkeuren. Het gaat erom dat we samen willen verbeteren."

Verbeterde samenwerking
Die samenwerking is volgens hem zichtbaar verbeterd sinds de introductie van PlantScout. "Bij onze kwekers is het rapport een vast onderdeel geworden van vergaderingen. Ze nemen het serieus. Ze weten: dit is wat Fresco ziet, dit is waar we aan kunnen werken."

Het rapport wordt verzonden namens het kwaliteitsteam van Fresco, zonder persoonlijke namen. "Het draait niet om wie iets heeft gezegd, maar om wat er is gezien," zegt Jos. "Dat voorkomt discussie. Je kijkt samen naar de data, naar de bloemen en je gaat vooruit."

"Dit is een verademing"
Inmiddels draait het systeem er al bijna zes jaar mee en is het volledig onderdeel van het dagelijkse werk. Elke ploeg heeft een teamlid dat met de app werkt, die overigens ook in de koelcel gewoon functioneert. Aanpassingen kunnen zelfs tijdens het opstellen van een rapport nog worden doorgevoerd.

Koos was in het begin wel wat sceptisch: "Je denkt: 'Weer een app, weer iets nieuws.' Maar toen het eenmaal liep, dacht ik: 'Dit is echt een verademing.' In plaats van losse mailtjes of appjes staat nu alles overzichtelijk bij elkaar."

© Mirthe Walpot | BPnieuws.nlVan links naar rechts: Jos Ravensbergen (Fresco Flowers), Leo Swart (PlantScout) en Koos Caspers (Fresco Flowers)

Data zonder inzicht is ballast
Voor PlantScout co-founder Leo Swart - die samen met zakenpartner Julian de Wit al tientallen jaren werkzaam is in de tuinbouwsector - is dat precies de bedoeling. "Data zonder inzicht is ballast. Het gaat erom dat je begrijpt wat je ziet en dat je iets kunt doen met die informatie. Iedereen bepaalt zelf met wie en hoe ze data delen. Fresco gebruikt het rapport vooral richting de leveranciers, maar de technologie is flexibel en kan ook op andere manieren worden ingezet."

En dat is juist de kracht, vindt Jos: "Het is simpel, helder en verbindend. De kweker in Kenia is 100% committed, wat zorgt voor verbetering. Daar worden wij ook beter van en de handel profiteert mee. Zo simpel is het eigenlijk."

Voor meer informatie:
Leo Swart
PlantScout
Tel.: +31 (0)6 53 82 38 65
leo@plantscout.eu
www.plantscout.eu

Aart Buizer
Fresco Flowers
Tel.: +31 (0)6 13 13 02 31
aart@frescoflowers.nl
www.frescoflowers.nl