Bloemenvervoer over zee vanuit Kenia heeft de laatste jaren een vlucht genomen dankzij de introductie van Chrysal Rose Dip in 2019. Het is duurzaam en dus gunstig voor de CO2-afdruk van bedrijven. De bloemen zijn echter wel zo'n vier tot vijf weken onderweg. Via Blue Box, het online platform dat Cloud++ ontwikkelde voor Chrysal, kunnen kwekers realtime de kwaliteit van hun product controleren, terwijl het van A naar B vaart. En Blue Box kan nog veel meer. "Het is een belangrijk onderdeel van onze service."
Chrysal werkte al langere tijd samen met Cloud++, dat bedrijven ondersteunt bij het waarmaken van hun digitale ambities. Bijvoorbeeld door webapps te ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden, maar ook platformen, bedrijfssoftware en de bijbehorende infrastructuur. Niels van Doorn, general manager van Chrysal Afrika vertelt: "Zo'n drie jaar geleden heeft Cloud++ voor ons een maatwerk CRM-systeem ontwikkeld om onze klantgegevens en klantactiviteiten te automatiseren en integreren. Daar waren we zo tevreden over dat we voor de volgende stap in de digitalisering van onze logistieke processen direct besloten om met Cloud++ in zee te gaan. Iedereen kan software ontwikkelen, maar uiteindelijk gaat het om hoe de wensen worden vertaald en hoe het project wordt aangevlogen. Dat is mensenwerk. En daar zijn zij heel goed in."© Cloud++
Realtime informatie
Van oorsprong is Chrysal een bedrijf dat producten levert voor de verzorging van bloemen en planten. "Daar komt nu dankzij de Rose Dip Service een heel proces bij kijken dat we aanvullend als dienst in de markt wilden zetten. Het doel was om te komen tot een platform dat klanten toegang biedt tot alle informatie rond hun product, van orders, facturen, betalingen en status tot en met de kwaliteitsdata. Daarbij gaat het niet alleen om informatie op de locatie van de kweker, maar ook onderweg naar de afnemer. Realtime, zodat je kunt zien of je bloemen onder de juiste omstandigheden worden vervoerd. Loopt de temperatuur in de container te veel op, kun je er als afnemer altijd nog voor kiezen om de bloemen niet af te nemen en intussen een nieuwe bestelling te plaatsen die per luchtvracht komt, om maar een voorbeeld te noemen. Zo krijgt de ondernemer veel meer inzicht in het proces. En meer grip op de kwaliteit."
Over de werking van Blue Box vertelt Van Doorn: "Onze medewerkers maken in Blue Box een order aan voor de klant met daarin de verschillende recepturen. Bijvoorbeeld: rozen dippen voor 'long-storage'. Dit slaat hij op in het systeem. Ook doen wij per stap kwaliteitschecks, bijvoorbeeld op de kwekerij voordat de bloemen de container in gaan. Die worden afgevinkt in het systeem, en kunnen daarna niet meer worden aangepast. Dat kan de klant allemaal terugzien. Ook kan hij zijn product volgen tijdens de zeereis." Om tot een werkend systeem te komen, heeft Chrysal de nodige stappen gezet met Cloud++. Architect Richard van Lochem van Cloud++ vertelt over de aanpak: "We begonnen deze reis met een Excelsheet waarin alle processen waren ondergebracht. Een statisch document dat we moesten vertalen naar een operationeel systeem. Het moest bovendien ruimte bieden voor kwaliteitschecks en controle op de ingevoerde data. Dat waren best grote uitdagingen."© Cloud++
Wie mag wat op welk scherm?
Salesdirector van Cloud++ Jannis Groeneveld legt uit: "Chrysal wilde dat het bedrijfsproces ondersteund zou worden, maar het platform moest niet 'te strak' worden ingericht. Dan hebben medewerkers – die met het systeem moeten werken – de neiging om eromheen te werken en schiet je je doel voorbij." Bij de ontwikkeling ging Cloud++ stapsgewijs te werk, steeds in goed overleg met Chrysal. Van Lochem: "Een belangrijke eerste vraag was: wie mag wat op welk scherm? Vervolgens hebben we verschillende voorbeeldschermen gemaakt en die gedeeld met Niels. We zijn heel eenvoudig begonnen en hebben de procesmatige kant verder ontwikkeld en uitgebouwd. Daarbij was het eindplaatje ons steeds heel duidelijk. Het eindresultaat is een systeem dat slimmer is dan het oude, handmatige proces." En dat in een relatief korte tijd: "Van idee tot oplevering zijn we ongeveer een half jaar bezig geweest. Eind 2023 is Blue Box geïntroduceerd."
Daarmee was Blue Box nog niet uitontwikkeld. Van Doorn: "We blijven ontwikkelen en verbeteren om zo de service aan onze klant naar een steeds hoger niveau te brengen. Het doel is om aan onze klanten steeds meer toegevoegde waarde te bieden. We lanceren op dit moment bijvoorbeeld een all-inclusive Zeevracht simulatie concept, waarbij we voor klanten (niet alleen kwekers maar ook veredelaars) hun complete assortiment testen op kwaliteit bij langdurige opslag. Verder zijn we bezig met een AI model dat de kwaliteit van de bloem kan voorspellen op de dag van oogsten. Al deze initiatieven komen samen in Blue Box." Verder onderzoeken Chrysal en Cloud++ nu hoe data over de verschillende producten toegankelijk kunnen worden gemaakt voor klanten. Van Doorn: "Door testinformatie van bloemen en planten in te voeren in het systeem, kun je de kwaliteit van de verschillende producten met elkaar vergelijken – en benchmarks verzorgen."
Meedenken over het eindplaatje© Cloud++Van Doorn heeft veel waardering voor de samenwerking met Cloud++. "Zij passen zich aan aan onze manier van werken. Wij vinden het prettig om zelf te kunnen meedenken over het eindplaatje en dan samen te onderzoeken hoe we tot het beste resultaat kunnen komen. Ik wil het zelf kunnen begrijpen om erop te kunnen vertrouwen dat het echt gaat werken. We zijn samen aan het bouwen. Dat werkt goed en het is ook nog eens ontzettend leuk." Van Lochem vult aan: "Wij denken graag positief kritisch mee met de klant, en proberen onszelf het domein van de klant snel eigen te maken. Dan kom je al snel op gelijke vlieghoogte en kun je samen creëren."
Groeneveld: "Dit project is een mooi voorbeeld van hoe software en digitalisering de logistieke processen kunnen transformeren. En dat je, met de juiste data voorhanden, veel meer grip krijgt op dat proces en op de kwaliteit. Dat is toch wat je als ondernemer wilt."
Voor meer informatie:
Cloud++
info@cloudplusplus.com
https://cloudplusplus.com/Chrysal International
+31 (0)35 695 58 88
www.chrysal.com