Als onderdeel van een strategische herpositionering heeft het Duitse CoolerU Logistics recent aangekondigd dat de nwu nordwest Unternehmensbeteiligungsgesellschaft der Sparkasse Bremen mbH een belang in het bedrijf heeft genomen. Deze stap betekent volgens oprichter en managing director Chris Ortiz een belangrijke mijlpaal op weg naar een stabiele en toekomstgerichte positie binnen de voedingsmiddelenlogistiek. "Met deze transactie verstevigen we de fundamenten van ons bedrijf aanzienlijk."
CoolerU richt zich voornamelijk op de scheepvaart- en groupagesector. Ongeveer een derde van de omzet wordt gerealiseerd via het transport van groenten en fruit. De klantenkring is divers en loopt uiteen van groothandelaren op de markt in Bremen tot afnemers in het Rijn-Ruhrgebied.
Momenteel bevinden aardbeien zich op een hoogtepunt qua omzet – "een typisch seizoensproduct," aldus Ortiz. Naarmate Kerst nadert, neemt citrus echter het grootste deel van het transportvolume in beslag. "De hoeveelheden die we vervoeren zijn in deze periode verrassend groot." Toch beperkt het transport zich niet tot seizoensgebonden producten. "Producten zoals bananen, sla en aromatische kruiden behoren tot ons vaste assortiment. De vraag naar deze artikelen blijft het hele jaar door sterk en stabiel. Op dit vlak profiteren wij van een uitstekende positionering, mede dankzij onze nauwe samenwerking met verschillende rijpingsbedrijven en telers van verse kruiden."
© CoolerU/Hauke MüllerCoolerU Logistics is ook IFS-gecertificeerd
Uitbreiding wagenpark
Het tekort aan chauffeurs is een veelvoorkomend probleem in de logistieke sector, maar CoolerU Logistics slaagt erin deze trend met vertrouwen te doorbreken. "We hebben gelukkig genoeg personeel en we ontvangen regelmatig sollicitaties van chauffeurs uit Duitsland, Oost-Europa en Latijns-Amerika," aldus Ortiz. Het dynamische bedrijf telt momenteel ongeveer 65 medewerkers. Het wagenpark bestaat uit 27 moderne koeltrailers en een uitbreiding staat al op de agenda: de komende maanden worden er tien voertuigen aan het assortiment toegevoegd. "Onze medewerkers, met een gemiddelde leeftijd van 35 tot 40 jaar, verkeren in uitstekende fysieke conditie. De volgende stap is het gelijktijdig uitbreiden van zowel ons personeel als ons wagenpark."
© CoolerU/Hauke MüllerLinks Chris en Vanessa Ortiz samen met de nieuwe aandeelhouders van nwu.
Kostendruk en alternatieve aandrijfvormen
Stijgende tolheffingen, CO₂-toeslagen en de algehele toename van de kostendruk zorgen voor turbulentie in de hele sector. Ook het management van Bremer Kühlspedition wordt geconfronteerd met deze uitdagingen, maar beschouwt zichzelf als goed gepositioneerd om ermee om te gaan. "We benaderen deze kwesties met een toekomstgerichte planning en een consistente focus op efficiëntie, vooral als het gaat om het vermijden van onnodige lege kilometers," benadrukt Ortiz. Tegelijkertijd richt het bedrijf zich met veel interesse op duurzame aandrijftechnologieën. Hoewel LNG momenteel geen optie is voor de expediteur — niet in de laatste plaats vanwege de aanzienlijke kostenrisico's tijdens de coronaperiode — doet het bedrijf nu ervaring op met elektrische vrachtwagens. Er is bovendien groeiende belangstelling voor waterstof als aandrijvingsvorm voor de toekomst. "We zien hier veel potentieel in, vooral in vergelijking met puur elektrische oplossingen." De vloot is al van de modernste uitvoering. Bovendien wordt deze uitgebreid met Giga Liners om de CO₂-uitstoot nog verder te reduceren, aldus Ortiz.
© CoolerU/Hauke Müller
Voor meer informatie:
Chris Ortiz
CoolerU Logistics GmbH
Mühlenfeldstraße 39a
28355 Bremen, Duitsland
Tel: +49 421 517 000 70
info@cooleru.de
www.cooleru.de