Tholen - Bloemenveiling Plantion is een klantgericht inkoopcentrum voor bloemisten, tuincentra en andere groenprofessionals in de sierteeltsector. In de afmijnzaal van Plantion wordt 's ochtends op drie klokken geveild. Bemiddelaars leggen internationale, directe verbindingen tussen kwekers en grote afnemers. In het groencentrum kunnen klanten hun keuze maken uit een breed assortiment bomen en struiken. Naast de fysieke inkoopkanalen biedt Plantion haar klanten ook online mogelijkheden om producten te bestellen en te laten bezorgen. Dit alles vindt plaats onder één dak, in het centraal gelegen Ede.
© Plantion"Sinds kort veilen we ook biologische bloemen en planten"
Organisatie
Plantion is een coöperatie met ongeveer 306 leden, voornamelijk Nederlandse kwekers van bloemen en planten. Deze leden zijn de belangrijkste aandeelhouders van Plantion. Met hun producten, vakmanschap en betrokkenheid vormen zij de kern van het bedrijf. De coöperatieve rechtsvorm van Plantion zorgt voor een unieke dynamiek, waarbij continuïteit en een langetermijnvisie belangrijker zijn dan kortetermijnwinst. Dit vraagt om een actieve betrokkenheid van de leden en een focus op het collectieve belang.
Vanuit deze uitgangspunten is besloten om de organisatie in te richten volgens de matrixprincipes. Hierbij wordt specialistische stafkennis geïntegreerd binnen verschillende klantgroepen, om zo beter in te spelen op hun specifieke behoeften.
© Plantion"Ik ga meer naar buiten om de marktontwikkelingen goed te kunnen blijven volgen"
Mariska Maasse is sinds 1 januari van dit jaar hoofd relatiemanagement en vormt samen met haar collega's de brug tussen de proceskant van de veiling en de markt. Mariska: "We hebben de kwekerszijde en de acquisitieorganisatie samengebracht in één afdeling: Relatiebeheer, waarvoor ik nu verantwoordelijk ben. Deze structuur is het resultaat van de implementatie van de matrixprincipes." Volgens Mariska heeft deze organisatorische wijziging als belangrijk voordeel dat er veel meer kennis en expertise wordt gedeeld, en dat er meer data beschikbaar komt. "We hebben de markt opgedeeld in drie segmenten: bloemisten, tuincentra en retail. Door deze gerichte indeling ontstaat er meer specialisatie, waardoor we de markt nog effectiever kunnen bedienen."
De kwekerszijde van de veiling is ingedeeld in productgroepen. "Ook daar hebben we specialisatie gerealiseerd door te concentreren," legt Mariska uit. "Per productgroep is nu een specialist actief die de handel nauwgezet volgt en monitort. Hierdoor kunnen we enorme hoeveelheden data genereren. Die informatie komt onder andere terecht bij onze afdeling, waar de acquisitiemedewerkers en relatiemanagers er gericht mee aan de slag kunnen voor hun klanten en relaties. Zo groeit ons inhoudelijke serviceniveau voortdurend."
Biologisch
Sinds kort is Plantion gestart met het veilen van biologische producten in een aparte bio-veilgroep. Daarmee wil de veiling kwekers ondersteunen die al biologisch telen of bezig zijn met de omschakeling naar biologische teelt. "Deze producten worden 's ochtends om 06.30 uur geveild: op maandag, woensdag en vrijdag op klok 2, en op dinsdag en donderdag op klok 1," legt Mariska uit. "We vinden het belangrijk dat biologische producten een eigen, herkenbare plek krijgen op de veiling."
Ze benadrukt dat je maatschappelijke discussies over duurzaamheid niet kunt negeren. "We zien bovendien dat de vraag naar biologische bloemen aan het toenemen is, en ook het aantal kwekers dat overstapt op biologische teelt groeit."
Volgens Mariska wordt de markt daarmee steeds toegankelijker. "Voor bloemisten is het bijvoorbeeld mogelijk om op kleine schaal biologische bloemen te verkopen, ook zonder Skal-certificering. Zij hoeven zich alleen te registreren, certificering is in dat geval niet vereist."
© Plantion
Focus
Mariska heeft haar zinnen gezet op het aanhalen van de externe relaties. "Ik ga veel meer naar buiten, ik wil weten wat in de markt gebeurt en welke behoeften er bij telers leven. Wij vormen tenslotte ook in die zin een brugfunctie. Voorwaarde is wel dat je de pijlers goed blijft onderhouden, daar moet je op gefocust zijn." Een van de pijlers in ontwikkeling is de ontsluiting van de Belgische markt. "We hebben speciaal voor de Belgische markt een Belgische specialist in dienst genomen. Hij kent de cultuur, spreekt de taal en begrijpt de overwegingen van de markt veel beter dan wij vanuit Ede ooit zouden kunnen."
Plantion hecht daarnaast veel waarde aan betrokkenheid van haar leden bij de koers van het bedrijf. Er worden dan ook regelmatig bijeenkomsten georganiseerd om gezamenlijk te reflecteren op de gang van zaken en strategische keuzes te bespreken. "Hoe meer leden zich met elkaar verbonden weten, hoe beter Plantion kan inspelen op ontwikkelingen binnen en buiten de sierteelt."
Voor meer informatie:
Mariska Maasse
Plantion
Wellensiekstraat 4
6718 XZ Ede
Tel.: +31 (0)318 661732
MariskaMaasse@plantion.nl
www.plantion.nl